Sepatah dua kata

Assalamualaikum wbt..
Selamat datang kepada sesiapa yang membaca.
Terima kasih sudi menyinggah di sini.
Semoga kandungan blog ni boleh dijadikan panduan bagi sesiapa yang mencari.
Sharing is caring~
Comment is love~

Jangan lupa click iklan~ XD

Tuesday, March 12, 2013

DIY: Bunga manggar


Hai hai..bunga manggar pula... DIY kali ni mak aku yang punya idea.. Sebelum ni aku plan nak buat bunga manggar guna gula-gula. Oleh kerana tak boleh nak proceed buat awal sebab takut masuk angin plak gula-gula tu, terpaksalah ikutkan idea bunga manggar dari mak aku.

Ideanya - Bunga manggar menggunakan kain lebihan (perca). Masa abang aku kawen dulu memang mak aku dah buat, dan kain perca yang dah dibentuk jadi kuntum bunga tu ada banyak lebih. So, dah jimat kos gitu. Cuma perlu beli pita pelilit tu jer. Lidi kayu pon ade banyak kat umah.

Okeh, firstly, daripada kain perca tadi (bentuk segiempat sederhana kecil), digulung dan dibentuk jadi kuntum bunga macam kat bawah ni. Hujung ia diikat dengan benang biar tak terbuka. Ha, beratus jugak la ko kena buat kann..tapi naseb baek la mak aku yang buat. Aku cuma tolong  cantum pada lidi jer..heheh.

Bila dah dapat banyak kelopak tu, cantumkan je satu persatu pada lidi guna pita pelilit. Pastikan jarak setiap kuntum tu sama dan mesti selang seli kedudukan ia (kanan kiri) baru dapat cantik sikit. (takda gambar proper untuk tunjuk cara)

Bila dah siap, dapatla bunga manggar macam ni...hohoho

Selesai lagi satu projek. Alhamdulillah. Tengkiu mak~~


1 comment:

Sayang kamu lebih sikit lah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...