Sepatah dua kata

Assalamualaikum wbt..
Selamat datang kepada sesiapa yang membaca.
Terima kasih sudi menyinggah di sini.
Semoga kandungan blog ni boleh dijadikan panduan bagi sesiapa yang mencari.
Sharing is caring~
Comment is love~

Jangan lupa click iklan~ XD

Sunday, March 10, 2013

DIY: crepe paper flower/ bunga tisu


Rupanya crepe paper/kertas tisu ni ada banyak jenis.. Aku dah terbeli yang jenis kasar dan yang paling lembut. Padahal kebanyakan blogger yang aku rujuk guna jenis yang sederhana lembut. Ah, abaikan la. Bila dah buat jadi jugak. 

Bunga kertas tisu ni dah semakin glamour sekarang ni. Jadi kalau aku nak post cara-cara nak buat satu persatu pun macam dah tak sesuai? Apa-pun, aku nak bagi ringkasan cara-cara untuk buat ia. 

Ringkasan: Potong kertas tisu jadi segi empat tepat (saiz depend nak bunga jadi besar mana). Yang aku buat untuk bunga telur, saiz lebih kurang 12cmx6cm. Kemudian, 4 helaian kertas tadi dilapik bersama dan dilipat macam nak buat kipas tu. Gunakan dawai ikat di bahagian tengah. Lepastu, potong bahagian tepi menjadi separa bulat atau ikut kreativiti masing-masing. Kemudian kembangkan dan setiap lapisan tadi ditarik ke atas untuk menjadi kelopak bunga. Maka terbentukla hasil seperti di bawah ini. Ba bamm~

 
Owh ye, nak nampak kononnya lain dari yang lain, aku selitkan manik di tengah masa nak ikat dengan dawai tadi. Boleh nampak tak? Bunga-bunga kaler magenta n pink ni bakal dijadikan bunga telur.

Yang bawah ni pulak (kecuali bunga merah putih), aku guna kertas tisu yang licin tapi agak keras. Tersalah beli la katakan. Bila buat kelopak tu kena tarik teliti sikit, kalau tak ia kembali ke bentuk asal, xjadila kelopak. Bunga ni bakal aku gunakan untuk hias kepala katil. Tapi belom ada ilham lagi nak hias macamana. Manakala yang bunga merah putih tu pula, bakal dijadikan bunga untuk para penanggah.

Will update more later. Nantikan.


1 comment:

  1. Waaaaaa,lawa nya bunga tu..gabungan mcm2 warna...sungguh kretif lah aya nih...;)

    ReplyDelete

Sayang kamu lebih sikit lah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...